tisdag 5 oktober 2010

Fungerar inte öppning av baklucka på SAAB 9-5 ? Så här lagar man.

Symptom, det går inte öppna bakluckan på SAAB 9-5 med varken fjärrkontroll i nyckel eller med knapp i dörr.
Felet beror att trådarna har brustit i kablarna som går till luckans lås.
Det går fler trådar i detta kablage ex. till nummerskyltsbelysning och en del lampor som sitter på bakluckan.

Den metod jag valde att åtgärda felet med att skarva och lödda är ETT sätt att åtgärda det hela.
Man kan så klart köpa helt ny kabelstam, eller använda högflexibel robot kabel som tål miljoner böjningar men det kostar en del pengar.
Min lagning har nu fungerat över 3 år och jag är övertygad att den kommer att hålla bilens livslängd ut.
Min bil har rullat mer än 42 000 mil och är 15 år gammal, så denna metod räcker gott för mig.  

Här beskrivs hur man avhjälper detta fel på en SAAB 9-5 sedan 1998 års modell.
Börja med att fälla baksätets ryggstöd, kryp in med en ficklampa och en mejsel.
Bryt med mejslen enligt bild, så öppnas bakluckan.

Nu kommer man åt att lossa alla plastpluggar 8 st och skruvar (2st Torx T20) som håller luckans inredning på plats.
På bilderna ser man var de sitter och vilka som måste lossas.

Trixigast var den som håller varningstriangeln, som framgår av bild är det en plastplugg och en hake som håller denna.

Plastpluggarna består av två delar, de lossar man genom att trycker ner "skallen" och sedan lyfter hela pluggen med en mejsel eller en matkniv, får man inte loss dem så kan man trycka in dem helt fast då får man leta upp dem inuti luckan ner inredningen är lossad, de går utmärkt att återanvända.
När de skall återmonteras trycker man in mittdelen till hälften enl. bild.



















I luckansvänstra kant bredvid gångjärnet sitter en gummigenomföring, här går trådarna av när man öppnat luckan några hundra gånger eller mer.
"plasthuven" lossas genom att klämma den på sidorna, lite svårt min gick lite sönder men man måste ha bort den för att se vad man ska laga.
Nu får man laga de trasiga trådarna, det kan vara svårt att se vilka som är skadade men, drar man i trådarna en o en (med båda händerna drar man på var sida om där skadan troligen finns, det kan vara så att plasten är hel och då syns inte skadan) så går de av om de är skadade, det är lika bra att dra av alla skadade än att göra om jobbet nästa månad.
Själv överarbetade jag genom att skarva med hylsor och löda ihop dem samt att skydda med krympslang,
(krympslang funkar så att man trär över en slang och förbi skarven sedan när man lödat klart så trär man tillbaks slangen och värmer med en varmluftpistol eller hårtork, undvik starkvärme eftersom plasten smälter) men jag vill inte göra om detta så därför lagar jag rejält.

Tejpa sedan med eltape runt det hela så att de blir så skyddade som möjligt, går även bra att trä en slang över, inte för styv bara eftersom kablaget måste kunna böjas smidigt.
Det går  lika bra att bara klämma med en lämplig kabelklämtång typ Abiko.
Bilderna visar en proffs modell och en enklare går bra vilket som, i bilden syns även en skarvhylsa som man kan använda, den är isolerad så man behöver inte krympslang om man inte vill eller kan.
Testa när skarvning är klar att allt fungerar innan återmontage sker.

Tips !
När man ändå har allt borta så kommer man lätt åt bakluckans lås, det är lämpligt att smörja upp den.
Behövs det är den lätt att plocka bort genom att vrida den vita plasten och dra ur fjärrmanöverstången.
Sedan lossar man de två muttrarna och kan lättare mecka med låset.

All återmontering i omvänd ordning.





1 kommentar:

  1. Tackar för tipset, farsan började laga sin -02:a, men glömde att han gjort luckan strömlös, och slog igen luckan!

    =)

    Nu skall han ut och kravla i bilen, trevlig helg! Mvh. Henriik

    SvaraRadera